Het onweerde een beetje en de NS liet me zes (!) uur door Nederland reizen

Drie onweersklappen en alles lag plat! Gevolg: een soort helse 'wereldreis' van Amsterdam naar Groningen.

Het onweerde een beetje en de NS liet me zes (!) uur door Nederland reizen

Deel dit artikel op

Gisteren wilde ik na een dagje werken op het gezellige Upcoming HQ in Amsterdam rond kwart voor zes weer terugreizen naar Groningen (ik ben Chef Eierbal bij Upcoming, dus daarom - en om vele andere redenen - woon ik in Groningen en niet in die duivelse Randstad). Het had een beetje geonweerd, maar niks waar ze in de gemiddelde dorpsdiscotheek van schrikken, qua lichtshow. Bovendien was het alweer droog toen ik de deur uitging en had de reisplanner geen storingen voor mijn traject in petto.

Ik zag mezelf kortom al lekker langs de Oostvaardersplassen razen, onderwijl twee neukende buffels spottend onder het genot van een toepasselijk buffelneukmuziekje op mijn oortjes. Maar dat was buiten de meest incapabele organisatie van Nederland gerekend (lees: de NS). De realiteit was namelijk dat ik zes uur later, om exact 00.07 uur (ik voelde me ook wel een soort James Bond), moegestreden in bed plofte na een helse reis waarbij de NS me van hot naar her stuurde in hun onneembare doolhof dat 'de dienstregeling bij een beetje slecht weer' heet.        
Bron:

Deel dit GIFje via

Of ja, dienstregeling is natuurlijk het verkeerde woord, want ze doen maar wat bij de NS als Moeder Natuur iets uit de lucht laat komen. Mijn hel begon in Amsterdam Zuid (daar moet ik heen vanwege de kutdienstregeling die de NS eerder dit jaar invoerde...). Eerst was er nog niks aan de hand, behalve dat mijn trein niet op spoor 1, maar op spoor 2 aankwam. 

Deel deze foto via

Na een vrije soepele reis, zonder vertraging, van spoor 1 naar spoor 2 (deze reis van drie meter werd dan ook gemaakt door mijn eigen benen; de NS had er niks mee te maken), bleek deze mededeling een grote leugen. Er stond op het bord dat er een trein naar Venlo zou komen - die overigens maar reed tot Eindhoven. Oké, toegegeven: een minuut later stond er wel op het bord dat de trein naar Groningen kwam, zij het met tien minuten vertraging. Maar dat feest duurde ook maar weer drie minuten, want toen verscheen de-trein-die-naar-Venlo-ging-maar-niet-verder-dan-Eindhoven-reed weer op het bord. Hoe dit afliep? Nou, beide treinen kwamen helemaal niet natuurlijk.

Die naar Leeuwarden van 18.42 kwam wel, een half uur te laat en op spoor 4. Dat werd door de omroepmevrouw één minuut van tevoren aangekondigd, hetgeen nog net genoeg tijd was voor de mensenmassa bij spoor 2 om zich via de roltrap naar spoor 4 te bewegen en de trein naar Leeuwarden voor onze neus te zien wegrijden. Inmiddels had zich een donderwolk boven mijn hoofd genesteld waar de dienstregeling van de NS tot ver in de 22ste eeuw van in de war zou zijn.  
Bron:

Deel dit GIFje via

Omdat er verder helemaal niks naar het Noorden leek te rijden vanaf Amsterdam Zuid, ben ik maar in een vertraagde trein naar Utrecht gestapt. Op Utrecht CS aangekomen, bleek ook daar de apocalyps gaande te zijn. Niemand wist iets, iedereen deed maar wat. Op een bepaald moment sprak ik een machinist in een trein die geen idee had waar hij heen zou gaan rijden zometeen. De conducteur zei dat hij geen contact kon krijgen met wie dan ook van de verkeersleiding. 

Deel deze foto via

De bestemming bleek uiteindelijk iets te zijn waar ik niet zoveel aan had. Wel vond ik uiteindelijk een trein naar Groningen - jeej, maar wait for it... - die niet verder reed dan Amersfoort vanwege een seinstoring bij 't Harde - boe! De tussenstand was dat ik in drie uur van Amsterdam Zuid tot Amersfoort was gekomen. In Amersfoort kon je kiezen voor een sprinter naar 't Harde en dan verder met NS-bussen of via Deventer omreizen naar Zwolle. 

Omdat mijn ervaring met spontaan ingezette NS-bussen is dat ze er vooral niet of veel te weinig zijn, koos ik voor de optie Deventer. Daar aangekomen bleek er ook weer een mini-apocalypsje aan de gang te zijn; de trein naar Zwolle viel opeens zomaar uit. Na een half uur in het ongewisse te zijn geweest, dook er als de redding in nood om 22.15 uur een 'extra' trein naar Zwolle op. 

In Zwolle ging er voor het eerst in de vijf uur die inmiddels gepasseerd waren iets zoals de NS beloofd had: de trein naar Groningen vertrok redelijk op tijd. En zo kon ik iets voor twaalven, na zes helse NS-uren - de tijd waarin je ongeveer naar New York vliegt - eindelijk op de foto met de oude vertrouwde reet van het Peerd van Ome Loeks voor het station van Groningen. Is ook veel mooier dan het Vrijheidsbeeld natuurlijk. Groetjes!   

Deel deze foto via

Volg Upcoming op Instagram

Lees het volgende artikel