Een korte cursus 'Formule 1 voor Dummies'

Voortaan kun je altijd meepraten met je fanatieke F1-vrienden!

Een korte cursus 'Formule 1 voor Dummies'

Deel dit artikel op

Het lijkt toch steeds realistischer te worden: de Formule 1 in Nederland. Als F1-fanaat kan je mij niet enthousiaster maken, maar dat geldt niet voor iedereen. ''Ze rijden alleen maar wat rondjes'' krijg ik vaak te horen, terwijl er zoveel meer achter zit! Daarom hier een korte cursus 'Formule 1 voor Dummies', zodat iedereen met plezier naar deze rondjes kan kijken.

1 Wat is een Grand Prix?

Wat is een Grand Prix?
Bron:

Deel deze foto via

Ongeveer om de week wordt er een nieuwe Grand Prix (race) gehouden in het weekend. In totaal worden er in 2019 21 races gereden. In 2020 staat Nederland hier wellicht ook tussen!

2 Hoe zitten die teams precies in elkaar?

Hoe zitten die teams precies in elkaar?
Bron:

Deel deze foto via

In totaal zijn er tien teams met elk twee coureurs, waardoor er twintig auto's op het circuit rijden. Je zal hoogstwaarschijnlijk het meest horen van Mercedes, Ferrari en Red Bull (team met Max), aangezien dit de topteams zijn en de snelste auto's bouwen. Het budget van deze teams ligt ook een stukje hoger dan die van de andere teams. Je zal vast wel denken 'dat is toch niet eerlijk?', en dat klopt, maar dat hoort bij de Formule 1. Er wordt gestreden om de beste auto met de beste coureur. That's life.

3 Huh? Maar Red Bull heeft twee teams?!

Huh? Maar Red Bull heeft twee teams?!
Bron:

Deel deze foto via

Nou. Ja. Niet helemaal. Het zijn twee verschillende teams, want de ene heet Red Bull Racing en de andere Toro Rosso. In feite is Toro Rosso een opleidingsteam met een kleiner budget. Het is een soort kweekvijver voor jonge coureurs om vervolgens door te kunnen stromen naar Red Bull Racing. Ze kunnen in de tussentijd ervaring opdoen bij 'het mindere team'.

4 Waarom duurt zo'n race een weekend?

Waarom duurt zo'n race een weekend?
Bron:

Deel deze foto via

Elke dag van het weekend heeft een vast onderdeel. Op vrijdag worden altijd de vrije trainingen gehouden, op zaterdag de kwalificaties en op zondag is de race. Komend weekend is het in China en hierboven zie je de Nederlandse tijd om te kijken.

5 Vrije training

Vrije training
Bron:

Deel deze foto via

Op de vrijdag is dus de vrije training. Elk circuit is anders, en dus moet de auto ook anders afgesteld worden. Dat kunnen teams doen op de vrijdag.

6 Kwalificatie op zaterdag

Kwalificatie op zaterdag
Bron:

Deel deze foto via

De kwalificatie bestaat uit drie rondes, namelijk de Q1, Q2 en Q3. Tijdens Q1 vallen de vijf langzaamste coureurs af die niet mee mogen naar Q2. Hetzelfde gebeurt in Q2, waardoor je in Q3 nog maar 10 coureurs over hebt. Uiteindelijk ontstaat er een volgorde van alle coureurs aan de hand van hun snelste rondje tijdens de kwalificatie.

7 Zondag = racedag

Zondag = racedag
Bron:

Deel deze foto via

Alleen op deze dag worden de punten uitgedeeld (daar later meer over). De auto's starten vanaf de gekwalificeerde plek van zaterdag. In een bepaald aantal rondjes (verschilt per circuit) is uiteindelijk het doel om als eerste over de finishlijn te komen tijdens het laatste rondje (goh, je meent het). Maarrrr... dat klinkt makkelijker dan het is.

8 Alle strategieën

Alle strategieën
Bron:

Deel deze foto via

Het leuke en spannende aan de F1 zijn namelijk de strategieën! Elke coureur is verplicht om tijdens de race minimaal één keer een pitstop te maken en van banden te wisselen. Het maakt niet uit wanneer je dit doet, waardoor er dus afwijkingen tussen strategieën van teams ontstaan. Daarnaast kunnen er ook nog verschillen ontstaan door bandenkeuzes (want die verschillen namelijk ook).

9 De verschillende banden

De verschillende banden
Bron:

Deel deze foto via

Voor een raceweekend wordt er door Pirelli (zij maken de banden) de keuze gemaakt uit drie compartimenten, en die krijgen de namen hard, medium en soft. Met de harde banden (herkenbaar aan de witte kleur) kan een coureur langer doorrijden, maar wel minder snel. Met de soft-banden (rood) kan een coureur veel sneller rijden, maar deze slijten veel eerder. De mediumband zit daar tussenin (geel van kleur). De banden waar je op rijdt in Q2 zijn de banden waar je op moet starten tijdens de race.

10 De puntentelling

De puntentelling
Bron:

Deel deze foto via

Alleen op zondag worden dus de punten uitgedeeld. De nummers één t/m tien krijgen punten. Hierbij krijgen zowel de coureurs als de teams punten. Er zijn dus als het ware twee kampioenschappen bezig, namelijk: welke coureur is het beste en welk team is het beste. Daarnaast is er dit jaar iets nieuws bijgekomen, namelijk de snelste raceronde.

11 Snelste raceronde? Wat is dat precies?

Snelste raceronde? Wat is dat precies?
Bron:

Deel deze foto via

De coureur die tijdens de race de snelste raceronde neerzet krijgt een punt cadeau. En nee, dit hoeft niet automatisch de winnaar van de race te zijn. Als je bijvoorbeeld buiten de punten rijdt (positie elf t/m twintig) kan je aan het einde van de race besluiten om een pitstop te maken en op nieuwe banden te rijden. Doordat de auto lichter is aan het einde van een race (minder brandstof) en op verse banden rijdt, kan je gemakkelijk een snelle ronde neerzetten.

12 Hoe word je dan kampioen?

Hoe word je dan kampioen?
Bron:

Deel deze foto via

Vaak word je kampioen als je tijdens het seizoen heel stabiel bent en regelmatig in de top drie rijdt. Afgelopen jaren is het steeds Mercedes dat de boventoon voert, maar dit jaar lijkt Ferrari ontzettend sterk.

13 Hoe herken ik Max tijdens de race? (TIP!)

Hoe herken ik Max tijdens de race? (TIP!)
Bron:

Deel deze foto via

Oké, dit is de beste tip die je ooit gaat krijgen. Je kunt natuurlijk kijken naar de verschillende helmen, maar het is gemakkelijker om te kijken naar de camera bovenop de auto. Zoals je op de afbeelding kunt zien is het blauw omcirkeld. Elk team heeft een auto met een gele camera en een auto met een zwarte camera. Voorgaande jaren reed Max altijd in de auto met de gele camera, MAAR, dit jaar rijdt hij in de auto met de zwarte camera. Daarnaast heeft hij een witte helm, rijdt hij met nummer 33 en heeft de afkorting VER.

14 Dan nog even een paar belangrijke namen die regelmatig voorbij komen

Dan nog even een paar belangrijke namen die regelmatig voorbij komen
Bron:

Deel deze foto via

Max Verstappen: Nederlander bij het team van Red Bull Racing.
Lewis Hamilton (rechts): Brit (vijfvoudig wereldkampioen) die rijdt bij Mercedes en nog steeds erg goed is.
Sebastian Vettel (links): Duitser (viervoudig wereldkampioen) die rijdt bij Ferrari en heeft sinds dit jaar een snor #trendsetter.
Charles Leclerc (midden): Monegask (iemand uit Monaco) en dit jaar debutant bij Ferrari (doet het ontzettend goed).
Valtteri Bottas: Fin bij Mercedes die soms iets te lief is.
Pierre Gasly: Franse teamgenoot van Max bij Red Bull Racing die debuteert en tot tegenstelling van Leclerc geen vliegende start heeft.
Toto Wolff: teambaas Mercedes
Christian Horner: teambaas Red Bull Racing
Jos Verstappen: paps van Max

15 Welke race moet ik sowieso kijken?

Welke race moet ik sowieso kijken?
Bron:

Deel deze foto via

Zet 27 oktober alvast in je agenda, want dan is het de GP van Mexico. De afgelopen twee jaar heeft Verstappen daar gewonnen en daarom heeft het niet voor niks de naam Maxico gekregen...

16 Snap je het nog steeds niet?

Snap je het nog steeds niet?
Bron:

Deel deze foto via

Ga dan gewoon een paar races kijken en luister naar de reporters Jack Plooij en Olav Mol. Door hun heb ik het ook allemaal geleerd! Ze hebben trouwens nu wel minder haar...

Tags: Cursus, Dummies, Formule 1, Max Verstappen

Jullie reacties

Volg Upcoming op Instagram

Download de
Upcoming app

Of ga met je smartphone naar upcoming.nl/app

Lees het volgende artikel